Verk i urval

Det stora Christ Johnson-priset 2007. Framfört på flera nordiska festivaler och sedan uruppföranden 2006 åter framfört av Kungliga Filharmonikerna 2012 och 2016. Spelat gång på gång i P2:s önskeprogram.

Förmodligen det mest spelade verket sedan Karin Hellqvists uruppförande på Ultima-festivalen 2009. Framfört i New York, Paris, Zürich, San Sebastian, London, Kosice, Stockholm…

Uruppfört av Göteborgs Symfoniker under ledning av Kent Nagano 2013, och under ISCM-festivalen i Sydkorea 2016.

Bild
The New Juilliard Ensemble, cond. Joel Sachs

Sedan uruppförandet på Sound of Stockholm  2013 har verket framförts på MoMA i New York 2014 och på University of Hartford 2017. Nominerat till Förläggarföreningens pris.

Tillhörde Kroumatas repertoarverk. Har fortsatt att spelas av andra slagverksensembler, inte minst i USA.

Ett av de mest spelade verken som sedan 1993 framförts i Köpenhamn, på Huddersfield-festivalen, GAS-festivalen i Göteborg, i San Francisco av legendariska San Francisco Contemporary Music Players, i Atlanta och i Canberra. 

Alice Breuers berättelse om hur hon blev räddad två gånger av Raoul Wallenberg utgör ramen för detta multimedia-verk för stråkar, inspelat ljud och projektion. Uruppfört i Stockholm 2012 och senare framfört i Los Angeles, München, Chisinau (Moldavien), Odessa och Växjö. Särskilt tack till Lizzie Oved Scheja, Karl Gabor och Alice Breuer.  

Bild
Tidslinje

Grammis för Sonanzas cd Unheard of - again. Framfört i Sydney, New York, Istanbul, Belgrad, Stockholm, Göteborg.

Bild
sketch

Orkesterdebuten 1989 med Radioorkestern under ledning av Friedrich Goldmann följdes snabbt av framföranden med både Malmös och Göteborgs symfoniorkestrar. Verket tog 2 år att komponera och inbegrep skapandet av datorprogrammet Kontur

Bild
Uruppförandet av Utvald

Underbart att få på djupet gå in i Bruno K. Öijers dikter och sedan få uppleva ett magisk framförande av Annika Skoglund och Sveriges Radios Symfoniorkester under B Tommy Anderssons ledning. 

Bild
C - a reference manual

Rekommenderat verk vid Rostrum, Paris 1992. Använt av KammarensembleN som repertoarverk och därigenom framfört vid en rad festivaler och andra tillfällen under första hälften av 90-talet. Framfört av andra ensembler i New York och i München. Komponerat med hjälp av datorprogrammen Kontur och Trigger.

Bild
Ann-Sofi Klingberg och Mats Widlund

Mats Widlund och Einar Henning Smebye gjorde succé vid uruppförandet Musikhøst i Odense 1996. New York Focus! Festival 1998 och Nordic Music Days i Stockholm samma år. ISCM i Hong Kong 2002 och Vitterlydfestivalen i Oslo, 2012. Fantastiskt skivinspelning med Ann-Sofi Klingberg och Mats Widlund.